Google+
Achtergrond


Is wijn gezond? Deze vraag heeft inmiddels evenveel studies opgeleverd als er druiven in de wereld zijn. Het lijkt erop dat de betaler bepaalt bij veel van deze studies. De conclusies zijn soms wel heel voordelig voor degene die betaalt. Bijvoorbeeld de onderzoekers uit Uruguay die op last van de overheid moesten uitzoeken of en waarom dé druif van hun land, Tannat zo goed was voor de gezondheid. Uiteraard bleek deze druif een gezond effect te hebben, meer nog dan de druif van de zuiderburen, Malbec, voegden de wetenschappers er fijntjes aan toe. Dus rode wijn is niet alleen gezonder om te drinken, maar nu moet je ook nog letten op de soort druif voor het maximale effect?

Naast gezondheidsvoordelen, schijnt ook je figuur een boost te krijgen door een glaasje Bordeaux. Er is zelfs een heus wijndieet, waarbij de kilo’s er vanaf zouden vliegen. Kan het nog mooier? Iedere avond een flesje bij het eten en je buikje trekt weer strak? Afvallen zonder fysieke offers, Tell Sell is er groot mee geworden. Tegenover iedere lijst met voordelen over wijn drinken, kun je een evenzo lange lijst leggen met nadelen. Door wijn hebben mannen minder kans op een hartaanval? Ja, maar ook kans op krimpende teelballen en ‘man boobs’. Beter functionerend brein bij oudere vrouwen? Ja, maar het duurt ook een stuk langer bij drinkende vrouwen als ze zwanger willen worden.  En zo kunnen we nog wel even doorgaan.


Geen wonder dat de kampen nog steeds verdeeld zijn. De drinkers omarmen ieder onderzoek dat wijn drinken als onderdeel van een gezonde levensstijl propageert. De onthouders blijven claimen dat alcohol drinken alleen maar slechte gevolgen heeft. Loesje reageerde ooit heel gevat op het waarschuwende vingertje in de anti-alcohol campagne met hun beroemde slogan ‘geniet nooit met mate’.  En juist in dat maathouden ligt de waarheidsgrens tussen de genieters en de geheelonthouders.

Bij maximaal één glas wijn voor vrouwen of twee glazen per dag voor mannen is een wijntje gewoon goed voor je. Punt. We besparen je de chemische uitleg van resveratrol, procyanidines en andere wonderstofjes met helende krachten. Het maakt daarbij overigens niet zoveel uit of het witte of rode wijn is. Rode wijn bevat meer van bovengenoemde antioxidanten, maar sluitend bewijs dat daardoor rode beter is dan witte voor je gezondheid is er (nog) niet. Niet meer dan een of twee glaasjes en ook niet lekker alles bewaren tot de zaterdagavond met het optelsommetje van 6 * 2 = 12 glazen, we zetten het op een zuipen.

Voor de verdwaalde niet-drinker op dit blog die nu gaat twijfelen om wijn te gaan drinken vanwege het gezondheidseffect, niet doen. Dat is net als een nieuwe auto kopen om de economie te steunen, terwijl je geen rijbewijs hebt. Voor de rest, regelmaat is de maatregel, dus minimaal een keer per week die kurk uit de fles. Blijf genieten en bepaal vooral zelf in welke mate.

Per vinum cantus!

Luc Giezenaar


Terug